Jaar | Beschrijving | Map nummer |
Document.nr. en toevoeging |
1921 | Diverse kritieken, alle uit het archief van Plasschaert:Arti april - mei 1921 Gazette d’ Hollande van 13 mei 1921:Plasschaert beschrijft in het frans 'Schouwburg' en haalt ook aan 'Oorlog en Vrede'.20 - 01 en 02 - STILL.Kritieken. | 0 | 505 - 3 |
1923 | Diverse kritieken, alle uit het archief van Plasschaert:Arti op bezoek in Pulchri, 4 - 31 juli 1923, kritiek van 10 juli 1923 Haarlems Dagblad:' ....Wat als iets afzonderlijks hier treft is in de eerste plaats Martin Monnickendam. En dan in hoofdzaak wel door de schilderij: 'Cuwaert en de kok'. De kok, een gecamoufleerd zelfportret, is, met het haasje dat hij triomfantelijk omhoog houdt, eigenlijk nog maar een onderdeel uit het groote werk, dat uit wel zes of zeven stillevens bestaat, die onderling door de uitbundige kleur samenhangen en die tezamen tot een pyramide-achtige compositie zijn gesteld, waarvan de levende kop van den schilder, alias den kok, den top in den driehoek vormt. Ter weerszijden van dien top is de ruimte gevuld met uit den bovenkant der omlijsting afhangende druiventrossen en edel bakkerswerk......Dat maakt hem tot iemand. Maar het is een wonderlijke kerel, deze Monnickendam. Zoo ge niet weet, kunt ge het uit zijn werk lezen, en zonder inspanning: dat maakt iemand die 'n heldere kop heeft, geest bezit en wilskracht: die karakter heeft tenslotte.....Belangrijk is deze artist zeker.'Vervolgens wordt 'een soort van een antiekveiling' besproken.Cuwaert en de kok: 17 - 137 - STILLheilgen en Profanen: 21 - 10 - INTKritieken. | 0 | 505 - 4 |
1922 | Diverse kritieken, alle uit het archief van Plasschaert:Niet duidelijk uit welke krant, maar van 25 februari 1922. Welke tentoonstelling?:' Het is een ieder met eenig zicht op schilderkunst duidelijk dat Monnickendam een schilder is van meer kunde, kennis en kracht dan vele anderen. En toch is de waardeering van dit werk onzeker. De fout ligt in dit geval niet alleen bij de beschouwers. Monnickendam, een Oostersch romanticus, maakt het dezen niet gemakkelijk. Hij is staat naast werken, die veel vertoonen, dat te waardeeren is, een ander tegelijkertijd te laten zien, dat den onwil wekt: door de techniek, door te zwaar opgebrachte verf, door kleur, die verfijning mist. Het is de oude fout, waarop ik lang geleen eens wees in hem: gebrek aan kieschen smaak, nu en dan. En weinigen wenschen dezen krachtigen schilder meer deze smaak toe, dan ik: het zou zijn naam zekerder maken.'Kritieken. | 0 | 505 - 5 |
1908 | Franse kritieken, naar aanleiding van de tentoonstelling 'Artistes Francais' van 1908, alle lovend! mbt Ecole des Arts et Metiers:Le Temps van 30 april 1908Kritieken. | 0 | 506 - 1 |
1908 | Franse kritieken, naar aanleiding van de tentoonstelling 'Artistes Francais' van 1908, alle lovend! mbt Ecole des Arts et Metiers:Paris Sport van 1 mei 1908Kritieken. | 0 | 506 - 2 |
1908 | Franse kritieken, naar aanleiding van de tentoonstelling 'Artistes Francais' van 1908, alle lovend! mbt Ecole des Arts et Metiers:Gazette de France van 30 april 1908Kritieken. | 0 | 506 - 3 |
1908 | Franse kritieken, naar aanleiding van de tentoonstelling 'Artistes Francais' van 1908, alle lovend! mbt Ecole des Arts et Metiers:Gaulois van 19 mei 1908Kritieken. | 0 | 506 - 4 |
1908 | Franse kritieken, naar aanleiding van de tentoonstelling 'Artistes Francais' van 1908, alle lovend! mbt Ecole des Arts et Metiers:Le Figaro van 30 april 1908Kritieken. | 0 | 506 - 5 |
1908 | Franse kritieken, naar aanleiding van de tentoonstelling 'Artistes Francais' van 1908, alle lovend! mbt Ecole des Arts et Metiers:Peuple Francais van 25 mei 1908Kritieken. | 0 | 506 - 6 |
1908 | Franse kritieken, naar aanleiding van de tentoonstelling 'Artistes Francais' van 1908, alle lovend! mbt Ecole des Arts et Metiers:Le Liberte van 2 mei 1908Ecole des Arts et Metiers 08 - 11 - INTKritieken. | 0 | 506 - 7 |
1909 | Franse kritieken, naar aanleiding van de tentoonstelling 'Artistes Francais' van 1909, alle lovend! mbt 'l’ Amphitheatre', is dat hetzelfde als: Ecole des Arts et Metiers?:a. Onbekend welke krant van juni 1909b. Radical van 1 mei 1909c. Grande revue van 2 mei 1909d. Echos Parisiens van 15 mei 1909e. Figaro van 1 mei 1909g. Temps van 16 mei 1909h. Radical van 1 mei 1909i. Gazette des Beaux Arts juli 1909 ('....qui revele un temparement')Kritieken. | 0 | 507 - |
1910 | Tentoonstelling in Brussel: Societe des Aquarellistes & Pastellistes van juni 1910:a. Le Chronique van 7 juni 1910:' Martin Monnickendam est un brin papillotant, mais point banal dans ses grandes compositions mouvementees: 'Academie de billard', 'Concert d’ete' et 'Cheze le bijoutier'.b. Derniere Heure van 19 juni 1910.Biljartwedstrijd 07 - 02 - INTHet Strijkje 08 - 02 - INTBij den Juwelier 09 - 02 - INTKritieken. | 0 | 508 - |
1900 | Diverse buitenlandse kritieken:a. Onbekend welke tentoonstelling, 'Zelfportret met zuster' ( 02 - 01 - P) samen met Knap:1. Figaro van 18 juli2. Figaro van 18 juli (ander jaar???)Kritieken. | 0 | 509 - 1 |
1900 | Diverse buitenlandse kritieken:Rome (???) met Therese Schwarze, M. Haverman, M.M. Buisman, M. Schaeken met 'Monarosa' ( 10 - 03 - P )1. Independance belge van 13 augustus2. Etoile Belge van 23 augustusKritieken. | 0 | 509 - 2 |
1900 | Diverse buitenlandse kritieken:Helemaal onbekend.Kritieken. | 0 | 509 - 3 |
1900 | Diverse buitenlandse kritieken:Helemaal onbekend maar een verwijzing naar l’ Exposition des Beaux -Arts (Cinquantenaire)Kritieken. | 0 | 509 - 4 |
1900 | Diverse buitenlandse kritieken:Tentoonstelling te Gent?? met 'Cours public au Conservatoire des Arts', alsmede met W. Maris, kritiek uit Independance belge van 18 juliKritieken. | 0 | 509 - 5 |
1900 | Diverse buitenlandse kritieken:De Gazette van 12 october 1900(??) met 'Vieille Eglise' , is dat wellicht Kathedraal van Moret ( 96 - 02 - F)Kritieken. | 0 | 509 - 6 |
1906 | Duitse kritieken:Onbekend welke krant, gedateerd maart 1906, onbekend welke tentoonstelling, maar een tentoonstelling met Betsy Repelius, Krabbe, van Heemskerk. Beschreven wordt de Brief (05 - 06 - DIV), zeer lovend.Kritieken. | 0 | 510 - 1 |
1908 | Duitse kritieken:Volkszeitung van 23 mei 1908: 'Wo die Stadt aufhort' (Aan den Zelfkant, 06 - 06 - L).Kritieken. | 0 | 510 - 2 |
1908 | Duitse kritieken:Onbekend welke krant: 'Im Kunstlerhaus, Berlin W', hollandse schilders met o.a. Josef Israels, Mesdag, Blommers, Monnickendam, Klinkenberg, Maris, Mastenbroek, Breitner, Munthe, Toorop. Met potloodaantekening: 'Berlijn Mei 1908 Zelfkant - Salome - Ruitergevecht - Paardje - Coin d’ Atelier'Dat zijn: 06 - 06 - DIV, 06 - 04 - P, 04 - 01 - P, onbekend, onbekend.Kritieken. | 0 | 510 - 3 |
1909 | Duitse kritieken.Kolnische Zeitung van 9 juli...., waarin alleen wordt genoemd: Monnickendam, Ritsema, Willy Sluiter, Reicher, Termunten, van der Marel, Blommers.Kritieken. | 0 | 511 - 1 |
1909 | Duitse kritieken.Onbekend welke krant, maar met potloodaantekening: 'Grosse Berl. Ausstellung 1 mai 1909 (verkocht in Duitschland)' Genoemd is 'das Ende einer Stadt. Ws De Zelfkant II 07 - 05 - L. (het grote werk is later gekocht door van den Bergh).Kritieken. | 0 | 511 - 2 |
1910 | Duitse kritieken.Berliner Tageblatt juli 1910 : Int Kunstaustellung in Brussel. het artikel geeft aan dat de hollandse schilderkunst elke weer nieuwe talenten voortbrengt: 'dat geldt voor Breitner, dat geldt voor Monnickendam, die hier met een dubbelportret aanwezig is.'Welk??Kritieken. | 0 | 511 - 3 |
1910 | Duitse kritieken.De Grote Kunstaustellung in Berlijn, mei 1910 , genoemd wordt : Conservatoire des Arts et Metiers' 08 - 11 - INT.Kritieken. | 0 | 511 - 4 |