home
Archief Home    •   Kunst - afbeeldingen    •   Kunst - tekst    •   Foto - afbeeldingen    •   Foto - tekst    •   Documenten - tekst
Zoek:
2469 resultaten gevonden.
Jaar Beschrijving Map
nummer
Document.nr. en toevoeging
1910
Duitse kritieken. Bladzijde van een kunsttijdschrift met een foto van Conservatoire des Arts et Metiers, 'Grosse Berliner Kunstausstellung 1910.' Kritieken.
0511 - 5 
1910
Duitse kritieken. Bladzijde van een kunsttijdschrift met een foto van Conservatoire des Arts et Metiers, 'Grosse Berliner Kunstausstellung 1910.' uit een ander tijdschrift. Kritieken.
0511 - 6 
1913
Duitse kritieken. Foto-afdruk van 'Im Zwisschenakt' 12 - 03 - INT, met potloodaantekening: 'Oct 1913 Belhagen v Klasings Monatshelfte'. Kritieken.
0512 - 1 
1913
Duitse kritieken. Fresinnige Zeitung van 31 mei 1913, waarin wordt vermeld dat er een belgisch-hollandse zaal was met o.a. Monnickendam. Kritieken.
0512 - 2 
1913
Duitse kritieken. Frankfurter Zeitung van 27 mei 191...' ( waarschijnlijk 1913, zie hier onder a) met zijn eigen stijl, eigen ideaal’ Beschreven wordt een Fries Interieur??? Kritieken.
0512 - 3 
1913
Duitse kritieken. Krantenknipsels van mei 1914, waarin wordt genoemd 'Theater im Zwissenakt' (219). Dat kan niet anders dan de tentoonstelling van 1913 zijn, dus de potloodaantekening is niet juist en moet zijn: 1913. Kritieken.
0512 - 4 
1913
Duitse kritieken. Berliner Tageblatt van 14 mei (zonder jaar). Beschreven wordt zaal 7 : ' Von dem hollander Monnickendam ein Theater in Zwisschenact (219)' Dat moet zijn: 12 - 03 - INT. Kritieken.
0512 - 5 
1906
Duitse kritieken. Onbekend krantenknipsels van (omstreeks, zie advertenties) 27 april 19...Wanneer en welke tentoonstelling ? Is het de tentoonstelling in Arti van april - mei 1906?? Genoemd wordt 'Het Oude Polderhuis' 05 - 11 - AMST en het artikel begint met : 'Man schreibt uns aus Amsterdam: Der hollander is geborener kolorist'. Genoemd worden Breitner, Ritsema, W. Sluiter (Winter in Katwijk). Kritieken.
0513 - 1 
1908
Diverse kritieken. Etoile Belge van 20 juni 1908, waarin alleen genoemd wordt Conservatoire des Arts et Metiers. 08 - 11 - INT. Kritieken.
0513 - 2 
1910
Diverse kritieken. Patriole (Brussel)van 10 juni..(geen jaartal, maar het moet 1910 zijn): ' XIe Salon de la Societe nationale des Aquerellistes et Pastellistes. Cette exposition presente une amusante variete. On y remarque notamment l’envoi des artistes hollandais qui se caracterisent par l’independance de leur metier et la recherche des sensations neuves. Voici Monnickendam avec des impressions robustement notees.' Kritieken.
0513 - 3 
1906
Diverse kritieken. Morningpost van 2 mei (jaartal??) uit Londen, waarin o.a. genoemd worden Monnickendam, Nico Bastert, Mastenbroek en Goedvriend. 'But from the section, where there are so many notable absentees, no general assesment of present-day Dutch painters is to be made.' Kritieken.
0513 - 4 
1911
Diverse kritieken. New York Herald van 9 mei 1911 ( in het frans!, dus de europese uitgave?), waarin worden genoemd 'Le Chateau aux Indes' van Bauer, Briet, W.F. Jansen, Morgenstjerne Munthe, Smissaert en 'd’une curieuse technique d’execution de M. Monnickendam. Kritieken.
0513 - 5 
1913
Vervolg kritieken. a. Tentoonstelling in Gent. Journal de Liege van 29 mei ( zonder jaar, maar het is 1913). Genoemd worden Mesdag, Breitner, Klinkenberg, Isaac Israels, Jacob Maris en :' Monnickendam, etrange dans sa grande scene: Cours public au conservatoire des Arts qui vous a un aspect morne de cour d’assises. Puis quel coloris bizarre, quyels tons saumatres!...Par contre, certaines figures sont bien typees et ont obtenu en Hollande un succes de ressamblance.' b. Etoile Belge van 10 augustus 1913 met vermelding van het werk en: '..bien souvent expose, est un excellent tableau de genre.' Genoemd: 08 - 11 - INT Kritieken.
0514 -  
1905
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. a. Knaap, Otto: Telegraaf, 14-10-1905 Soirée Eugénie Buffet ' Onder de genoodigden bevonden zich ook de schilder M. Monnickendam en M. van Raalte. Ieder van hun heeft een moment van de soirée vastgelegd, met teekenstift en waterverf. De bizonder goed uitgevallen schilderstukjes- goed van gelijkenis, raak van lijnen en forsch van kleuren- zijn de chonsonnière als artistieke herinnering aan den avond aangeboden geworden.'
0515 - 1 
1905
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. N.R.C., 27 - 10 - 1905 Arti tentoonstelling oktober - november 1905: 'Monnickendam heeft zijn van de 'vierjarige’ bekend schilderij ,,Antiekveiling', thans in waterverf behandeld en deze tweede editie schijnt ons in elk opzicht een betere: meer bezonken, het een aan het ander ondergeschikt gemaakt, ten bate der harmonie, zoodat deze teekening ons thans voorkomt een zeer geslaagd werk te zijn, van sterk sprekende persoonlijkheid, gedurfd maar het wit getroffen! Want durven is goed - maar men moet er overeind bij blijven.' De antiekveiling 07 - 03 - INT. Is het wel gedateerd 1907??
0515 - 2 
1906
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. Algemeen Handelsblad, april 1906 (Giovanni) Arti april - mei 1906: '....... een groot druk, kleurig stuk van Monnickendam, iemand die wel wat kan maar ditmaal in een zeer buitensporige bui was:......' Verwezen wordt naar 'Het oude Polderhuis' 05 - 11- AMST
0515 - 3 
1907
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. N.R.C., 08-09-1907 Gemeente museum, de vierjaarlijksche tentoonstelling van kunstwerken van levende meesters, september 1907: '.... een Monnickendam: De Publieke les (Sorbonne?), weer van de bekende ongewone kwaliteiten, met brokken erin, die wat houding en typeering der figuren betreft, meesterlijk zijn - maar als schilderij toch niet tot een mooi harmonisch geheel geworden, ........' Conservatoire des Arts et Metiers 08 - 11 - INT
0515 - 4 
1909
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. N.R.C., april 1909 Arti april - mei 1909 'Martin Monnickendam!. Wat een bijzondere schilder toch, in zijn mengeling van sterk en zwak: in zijn Oostersche kleurenschittering en zorgelooze compositie. Ook in het thans door hem geëxposeerde schilderij -Het Duo- valt men weder over slecht overwogen verhoudingen, bijv.in de twee vrouwefiguren. Trouwens, de compositie in haar geheel rommelt. Het gedeelte met de op de kanapee zittende guitar spelende dame in het blauw, zou men afzonderlijk willen houden, gelijk ook het andere stuk met de staande damesfiguur in wit morgenkleed, tegen het prachtig warm bronskleurig gordijn. Al Monnickendam zijn zorgvuldige behandeling der details eens overbracht op zijne concepties in haar geheel!' Het Duo 08 - 10 - INT
0515 - 5 
1909
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. NRC, 16-04-1909 St. Lucas 11 april - 16 mei 1909: ' En Monnickendam is vertegenwoordigd met een Roeiwedstrijd, opwekkend in zijn lichte zomerkleuren, maar wederom allerzonderlijkst van compositie en staande buiten alle werkelijkheidsvisie. Naar sommige bijzonderheden te oordelen hebben wij met een wedstriijd aan de Amstel te doen- maar 't kon wel zo goed de Seine zijn.' De Roeiwedstrijd 08 - 07 - L
0515 - 6 
1909
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. Otto Zeegers, Wereldkroniek, 24-04-1909 Amsterdam, St. Lucas 11 april - 16 mei 1909: 'Martin Monnickendam brengt een typischen Roeiwedstrijd( No. 388). Een zeer doorwerkt doek, levendig en pittig en van een verbazingwekkende kleurenrijkdom.' 08 - 07 - L
0515 - 7 
1910
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. N.R.C., 01-07-1910 ' Het Leven geeft als buitentekstplaat Monnickendam’s Academie de Billard .......' 07 - 01 - IN
0515 - 8 
1913
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. a. De Telegraaf, 27- 08 - 1913, artikel van C.L. Dake Arti, keuzetentoonstelling augustus - september 1913 'In de schilderij 'Zij-balcon’, van Monnickendam, bewonderen wij vele uiterst knap behandelde details, maar missen er den grooten blijk op het geheel in.' Zij - balcon welke???? b. C.Veth, 13 september 1913, nalv Keuze-tentoonstelling Arti augustus - september 1913, maar dat is niet juist, het moet zijn april - mei: ' Het evenement is ditmaal, dat aan Moinnickendam de koninklijke medaille is gegeven. hij zond een groot schilderij, Salomé voorstellend, dat mij niet zeer kan bekoren. De bontheid van het coloriet heeft iets over-zinnelijks(er is veel gepuimd) en waarom een krijger die op den achtergrond achter een gordijn staat, zoo naar voren moet komen, begrijp ik niet. Ook is het naakt van Salomé niet mooi, vooral de voeten en de lenden en buik zijn mislukt, dunkt me. De tijgers zijn zeer zwak, zelfs kinderachtig. Het best is misschien het hoofd op den schotel die (zonderling bedenksel) met vruchten en bloemen bedekt is. Ik begrijp niet waar M. naar toe wil, want hij is te ernstig om er tevreden mee tet zijn dat zijn krachttoeren blijkbaar applaus uitlokken.' Salome 13 - 08 - DIV c J.G.: okt.- nov. 1927 Arti et Amicitiae: tentoonstelling van tekeningen en beeldhouwwerken vervaardigd door leden der Maatschappij. 'Martin Monnickendam weet toch maar altijd bijzondere onderwerpen voor zijn aantrekkelijke teekeningen te vinnden. De ochtendwandeling van verpleegden in het meisjesgesticht ,,De Voorzienigheid' inspireerde hem thans tot de groote aquarel ,,Het Gesticht De Voorzienigheid'(No.72), waarin een trieste stemming domineert. No.73 ,,De Optocht' is een aardige krabbel van den aanvang van een stoet, gezien vanaf een balcon. Het is opmerkelijk, hoezeer in deze zeer eenvoudige teekening de spanning, de verwachting voor wat komen gaat, is uitgedrukt.' Onbekend welke werken d. Handelsblad, 20 -10 -1927 Arti, Najaarstentoonstelling '....: Monnickendam met twee levendige aquarellen ,, Het Gesticht der Voorzienigheid' en ,, Optocht',......' Onbekend welke werken e. Nederlandse kunstenaars in den vreemde. Tentoonstelling te Glasgow en te Edinburg 1929 Onbekend welke krant. '....en de groote figuurcomposities van Monnickendam......' '.....Monnickendam merkwaardige schildering en rijke kleur.....' f. maart 1932 Amsterdam, schenkingen en een legaat '..... een schilderij van M.M., voorstellende Louis de Vries in de rol van Hendrik IV, geschonken door het Comité tot huldiging van Louis de Vries, ter plaatsing in de Stadsschouwburg:' Het betreft hier 31 - 02 - P
0516 -  
1995
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. a. Arti Zomertentoonstelling 1936 Kunst in de Hoofdstad: 'Monnickendam heeft Rome gezien (69) gezien klaterender en scheller, in warreling van geel en rood, dan het wellicht ooit een schilder zien zal.' Rome 33 - 06 - IT b. Kunst en Kunstleven. Holland geïllustreerd maandschrift, tweede jaargang, dec. 1914, Amsterdam, Maandschrift Holland. ' Toch, al schilderde Martin Monnickendam, puimend wel de Oude Beurs, of de Overkant van het Y, lokte ook een J.C. Poortenaar het stadsgewoel.......' De Oude Beurs 03 - 05 - AMST
0517 -  
1916
Diverse kritieken, overgenomen uit het archief van Marinus van Raalte, bron de heer A.G. van Raalte, 1995. a. Nieuws van den Dag, 18 april(?)1915 Arti, Voorjaarstentoonstelling van schilderijen en beeldhouwwerken van leden der Maatschappij april -mei 1915 'Tot de opmerkelijke verschijningen behoren: de figuur - en bloemstukken van Monnickendam:....' b. N.R.C., dec. 1916 St.Lucas 5 november - 13 december 1916. Het merkwaardige is dat beschreven wordt de tentoonstelling van St Lucas van 7 mei - 4 juni 1916, dus waarschijnlijk is de potloodaantekening dec 1916 onjuist? 'Ook in de derde en vierde zaal is belangrijk werk te vinden. Verscheidene figuurstukken trekken er de aandacht: in de eerste plaats een levensgroot damesportret, een wildverkoopster en een meisje met fruit van Monnickendam- meer om het zonderlinge en het technisch knappe van de schildering, dan om de schoonheid-:' Portret van Margot van Hasselt 15 - 02 - P, De wildeverkoopster onbekend,m Meisje met fruit 14 - 01 - STILL? c. Handelsblad, april 1921 St. Lucas 17 april - 15 mei 1921 '....over een vuurroden looper een onmogelijk huis verlaat: wat wil M zeggen met die malle gevallen! Martin keer terug: alles is vergeven...... In dezelfde zaal hangen de schilderijen van Van Raalte. Er is verwantschap van geest en van wedergave tusschen die twee schilders,- M.onnickendam dan vanuit zijn vroeger, beter werk beschouwd. Een ,,Vrouwenvergadering' bij avondlicht, een interieur van een Amsterdamsch café, zijn onderwerpen die beide willen, wier kleur - en lichteffect zoowel den een als den ander boeit. Monnickendam zou ze met meer vuur, meer verve behandelen:....' De Rode Loper 20 - 07 - INT d. Onbekend welke krant, tentoonstelling St Lucas 17 april - 15 mei 1921: 'Van Raalte toont zich de meerdere van Monnickendam. Twee geestige talenten maar geheel onderscheiden van aard. Hult Van Raalte zijn personen in een lichte nevel van gezellige intimiteit, M. legt het pralerige van den parvenu er duimen dik op. We konden het vorige malen reeds constateren, m. werkt met een helheid van kleur, die alle eigenschappen met bombast gemeen heeft, zie z’n Rab indraNath Tagore (no 153)......'
0518 -  
1923
Kopie tekst proefschrift over Breitner door I.V. Pols, pagina 60-61: 'Soos sy hele karakter duidelik te kenne gee, was Breitner maar karig met woorde. Veel woorde het op hom ook geen indruk gemaak nie. Dit was 'n opvallende karaktertrek. Jare later, tydens Breitner se begrafnis in 1923, het die skilder Martin Monnickendam hierdie eienskap van die kunstenaar goed onthou. Hy het die menigte wat hulle om die graf bevind het, versoek om van Breitner, wat altyd so weinig spraaksaam was, afskeid te neem deur 'n oomblik in stilte aan hom en sy levenswerk te dink.' Dit geeft dus aan dat Monnickendam aanwezig was bij de begrafenis van Breitner en daar ook het woord heeft gevoerd. Tijdgenoten.
0519 -