Jaar | Beschrijving | Map nummer |
Document.nr. en toevoeging |
1933 | Bepalingen voor de tentoonstelling voor kunstenaars te Amsterdam woonachtig en in de naaste omgeving ( niet: Bergen, Alkmaar, Haarlem, Hilversum, Laren, Blaricum en het Gooi !!) voor de Crisis - Tentoonstelling - Amsterdam (SOS), 11 0ctober - 12 november 1933.Prijzen. | 9 | 387 - 3 |
1895 | Kopie archiefkaart van Arti mbt Martin Monnickendam, met aantekening Parijs 1895 - 1897 en vermelding van al zijn prijzen. | 9 | 388 - |
1938 | Brief van Felix... van juli 1938 uit de Albert Cuypstraat 274: 'Waarde Monnik, Je hebt mij veel plezier gedaan met je gelukwensch en je waarderende woorden, die mooi op tijd kwamen, want wat maken een paar dagen uit op zestig jaar. Wat en onzinnige tijd! en wat lijkt het kort geleden dat ik bij den ouden heer Rust de trap opklauterde, als schooljongen, jaren voor ik nog op de Jan Steenzolder Venus en Hermes natekende voor het admissieexamen van de academie..... 'Verder nog wat gepraat over verslaggevers en: 'Tot spoedig en de beste wenschen, ook van mijn vrouw, tt'. De envelop is versierd met een tekeningetje van een postbode.Duidelijk een tijdgenoot , maar wie?Tijdgenoten. | 9 | 389 - |
1913 | Uitnodiging aan mevrouw Monnickendam om zitting te nemen in het Steuncomite voor het houden van een kunstnijverheidsbazaar waar alleen handwerk en schilderwerk verkocht zou worden. '...eenige bekende Personen van smaak ..' . De eerste bijeenkomst is bij baronesse Sloet. De brief is afkomstig van Rosa Manus en is niet gedateerd. | 9 | 390 - 1 |
1913 | Vrijkaart voor de Tentoonstelling ' De Vrouw 1813 - 1913 ' voor mevrouw Monnickendam met foto. Is deel van foto 15.Mevrouw Monnickendam. | 9 | 390 - 2 |
1924 | *391. Bewijs van toegang tot de Dr S. Levin-Vergadering op maandag 14 januari 1924 in 'Bellevue' met foto van Levin op de voorkant. | 0 | 391 - |
1914 | Brief van het Carnegie Institute te Pittsburgh van 5 augustus 1914 ( in het frans! ) met de mededeling dat in 1915 in San Francisco er een tentoonstelling wordt gehouden : 'Exposition Internationale de Panama - Pacifique. Een officiele uitnodiging volgt nog. | 0 | 392 - 1 |
1914 | Bewijs van het Carnegie Institute van 11 april 1914 dat het schilderij ' Salome' niet werd toegelaten tot de tentoonstelling. | 0 | 392 - 2 |
1914 | Bewijs van het Carnegie Institute van 18 mei 1914 dat ' Salome ' wordt terug gestuurd. | 0 | 392 - 3 |
1914 | Brief van 5 maart 1915 van 'Netherlands Central commission Panama Pacific International Exposition', van wie is niet te lezen. Er wordt een heel verslag gedaan van het leven aldaar en van Marietje (dochter?) die gevallen was en over de grote tentoonstelling zelf: ' Maar Martin kan tevreden zijn'. | 0 | 392 - 4 |
0 | Brief van de moeder van Martin, geschreven aan Jacques uit Hilversum. Niet helemaal duidelijk en geen datum. | 0 | 393 - |
1936 | Dankbrief ( gedrukt ) van Dr J. Kat voor de bijzondere dag van de dertigste april toen hij afscheid nam. Brief is gedateerd mei 1936. Zie 36 - 01 - P. Het schilderij is hem duidelijk aangeboden. | 0 | 394 - |
1932 | Telegraaf 7 februari 1932 : ' Meesters van Palet en Penseel: Martin Monnickendam '. ... Gistermiddag werd in den hoofdstedelijken Stadsschouwburg zijn schilderij van den acteur Louis de Vries aan het gemeentebestuur overgedragen. tevens werd zijn tentoonstelling bij den kunsthandel F. Buffa en Zonen geopend.Foto’s 54 en een pendant van 44 en van het schilderij 'Processie te Quimper' 27 - 13 - BR. | 0 | 395 - |
1909 | Brieven uit het archief van Willem Witsen:Brief van Monnickendam van 31 maart 1909 aan Witsen: ' Aan den Heer Willem Witsen, In het artikel van den Heer C.L.D. ( Dake, RJC) in de Telegraaf van 30 Maart over Uwe tentoonstelling bij de firma V. Wisselingh en Co wordt mijn naam genoemd. En tot mijn spijt. Want doordat ik menigmaal onze achterbuurten tot voorwerp van mijn studies koos, moet juist ik Uw volkomen meesterschap in het uitbeelden van Oud - Amsterdam erkennen. Hoogachtend Martin Monnickendam.' | 0 | 396 - 1 |
1916 | Brieven uit het archief van Willem Witsen:Brief van Monnickendam aan Witsen van 3 januari 1916 : 'Welld Heer! Van de Heer G.E. de Vries zich noemend Manager Netherlands Fine Arts Department ontving ik een brief waarin hij mij dwingt hem te antwoorden voor 6 Januari. Zoo niet dan is mijn schilderij aan de heidenen overgeleverd. Ik heb met den Heer de Vries niets te maken en verwacht dat door Uw officieele bemiddeling mijn inzending langs den mij, indertijd per circulaire toegezegde officieele weg teruggezonden wordt. Hoogachtend Uw dw'. | 0 | 396 - 2 |
1913 | Brieven uit het archief van Willem Witsen:Brief van Alice aan Marie ( echtgenoot van Willem Witsen RJC) van 16 oktober 1913 : 'Lieve Marie...' Waarin Alice haar veel steun geeft ivbm het haar ziekte.. | 0 | 396 - 3 |
1915 | Brieven uit het archief van Willem Witsen:Brief van Alice aan Marie van 16 april 1915. Huiselijke brief over Roosje, Martin, de komende Arti tentoonstelling, erfenis van een vriendin en andere zaken. | 0 | 396 - 4 |
1915 | Brieven uit het archief van Willem Witsen:Brief van Monnickendam aan Witsen van 14 april 1915. : 'Beste Willem en Marie !' Vertelt over het inrichten van een Arti tentoonstellingmet Karsen, Breitner, der Kinderen en Gorter. Grote ruzie tussen Karsen en Gorter die z`ijn schilderij terug trok! 'Het heeft ons een heelen dag moeite gekost om G. op zijn besluit te doen terugkomen..' Vertelt over Dake, Hooft, over de bazaar voor het steuncomite, '...daar kwam de chic van de stad.' En verder over het naar bed brengen van de kinderen en van Josientje Knap. | 0 | 396 - 5 |
1928 | Brieven uit het archief van Willem Witsen:Noot van Alice aan Marie van 31 october 1928. '...En komen we nog, wanneer je vertrekt?'Tijdgenoten. | 0 | 396 - 6 |
1938 | Boschblaadjes, Maandelijks orgaan der vereeniging ' Centraal Israelitisch Krankzinnigengesticht in Nederland' voor de geestelijke volksgezondheid der Joden. 7e jaargang N0 7 Decembernummer 1938. Met een foto van ' Saul en David ': het door patienten en personeel aan het Bestuur der Vereeniging C.I.K. aangeboden schilderij van Martin Monnickendam.. '.Het betreft 38 - 24 - DIV. | 0 | 397 - |
1917 | Programmaboekje van het Nederlandsch Comite voor het Russiche Roode Kruis van de uitvoering ten bate der russische gewonden te geven op vrijdag 20 april 1917 des avonds te 8 uur in den Stadsschouwburg te Amsterdam.Met: ' De navolgende Kunstenaars hebben de leiding der tafereelen: C. Breitenstein, Ed gerdes, A. Gerdes - Heemskerk, A. Hesselink, P. van der Hem, DF. Hoogerwaard, Evert Kuipers, C. Maks, M. Monnickendam, H. van Peski.'Met een afbeelding van een tekening. 17 - 151 - DIV.Tijdgenoten. | 0 | 398 - |
1925 | Uitgave van de Wereldpost van october 1925. Martin Monnickendam. ' Wie kent niet de warme, opvallende doeken van Monnickendam. Warm door de prachtig aangewende kleur, opvallend door het bijzondere der verf-verwerking. Zijn techniek is weergaloos. In de kalme en toch zoo durvende opzet der kleuren verrast hij ons vaak. Hij is een schilder met een eigen persoonlijkheid en een eigen palet, wat trouwens doorgaans samengaat. Het persoonlijke in Monnickendam is zelfs van een zeer sterke eenheid en daar het bovendien van een robuust karakter is, uit het zich onmiskenbaar op een van anderen onderscheidende wijze. Zijn kleurengamma, zijn wijze van schilderen, dat haast boetseeren met verf is, zijn keuze van sujets en hun opvatting, in alles openbaart zich een naar het groote neigende, en van den beganen grond afwijkende forschheid, die ons oorspronkelijk wat verbijstert. Monnickendam’s gezicht op de dingen, is als die van een in ons Hollandsche werkelijkheid verdwaalde Oosterling. Daarom is bij Monnickendam ook de diepte van zijn schilderingen als verborgen onder de uiterlijke praal. Evenals bij den Oosterling gehuld in kostbare gewaden met veel uiterlijk vertoon het binnenste vaak ondoorgrondelijk lijkt en zeker niet naar de oppervlakte gevoerd wordt, zoo ook is werk van dezen grooten colorist, slechts in zijn gevoeligheid en eigenlijke fond te onderkennen voor degenen, die zich daarin verdiepen kan en nooit voor den oppervlakkigen beschouwer. Martin Monnickendam is een groot kunstenaar!'Auteur onbekend.Met afbeeldingen van:' De verboden Vrucht ' 17 - 136 - STILL, ' Zelfportret van den schilder ' 10 - 03 - P, ' Rabindrnath Tagore' 20 - 26 - P,' L’ ecole des Arts et Metiers te Parijs' 08 -11 - INT, 'Salome' 06 - 04 - P, ' Amazone ' 15 - 02 - P.Kritieken. | 0 | 399 - |
1908 | 'De Week Geillustreerd 6de Jaargang N0 50 14 maart 1908:Larensche Kunsthandel. Afdeeling Amsterdam. 11. Martijn Monnickendam.''In Martijn Monnickendam, van wiens werk de blauwe zaal in de Larensche Kunsthandel te Amsterdam onsop het oogenblik een aantal fraaie proeven geeft te zien, is een onzer meest talentvolle jonge schilders.....Zijn groote voorliefde voor den mensch en de menschenmassa, deed hem herhaaldeijk schouwburgen, publieke lessen, veilingen en billard-zalen schilderen, onderwerpen, misschien minder geschikt voor salons en dames-boudoirs, maar als beelden van onzen tijd toch zeker het vereeuwigen op het doek ten volle waard........Het landschap, gebaad in gloeienden zonneschijn, of de zelfkant der groote stad, met zijn bijelkaar gehurk van woonwagens en vervallen woningen, vindt eveneens in Monnickendam, die toch met hart en ziel figuurschilder is, een warmen vertolker. Tot nog toe zag ik van Monnickendam nog maar hier of daar een enkel schilderij, dat reeds groote waardering vroeg. Nu ik hier zeventien doeken van hem bijeen heb gezien, naast Willen Maris nog wel, is het mij duidelijk, dat hier een jong schilder zich in zijn werk komt voorstellen, die een groote belangstelling verdient. Want wat vooral treft in dit stoere werk, is de eigen opvatting, het karakter, dat er in ligt. Zijn streek is krachtig, zijn kleuren zijn van grooten rijkdom, vol van gloed, warm en vol mooie contrasten. Monnickendam is onder de coloristen beslist een der vooraanstaanden en al mag zijn werk misschien menigeen in het eerst eenigszins vreemd aandoen, omdat het zoo niets lijkt op anderer arbeid, maar geheel Monnickendam zelf is, op den duur zullen zeker de vele goede eigenschappen, die het bevat, ook als compositie, hem de overwinning doen behalen, mede ook om dit zich-zelf-zijn. Men moet er aan wennen, men moet zich inleven in zijn opvatting, die afwijkt van de gewone en dat zal men, mits men maar beginne met waardering te voelen voor het streven van dezen jongen kunstenaar, zich een eigen weg zal zoeken. De waardeering voor zijn werk volgt dan vanzelf, want daardoor staat zijn kunnen ons borg.'Getekend: A.T.Met foto’s van de schilder zelf in zij atelier met palet en penselen, alsmede: 'Interieur' 08 - 18 INT, 'De goochelaar', 00 - 02 - P, 'De vischmarkt te Amsterdam', ZJ - 329 - AMST.Ook wordt genoemd Louis de Vries als Keizer Augustus. 05 - 02 - P.Kritieken. | 0 | 400 - |
1931 | Omslag boek: ' Verdoemenis ' Roman door Alex. Booleman. Uitgave Andries Blitz, Amsterdam. Met afbeelding van een mansportret gesigneerd voluit en 1931. Zie 31 - 03 - P. Volgens de aankondiging: 'Met een door Monncikendam geteekend portret van den schrijver.'Zie ook : No 421 waar Alex Booleman een artikel over M. schreef. Goede vrienden? | 0 | 401 - |
1917 | Kopie telegram van Het Loo van 23 (verdere datumaanduiding ontbreekt) 1917. Origineel zit achter 17 - 24 - V. : ' Sterk grof wild op jagershof beschikbaar- verzoek U bij aankomst te wenden tot opperboschwachter meijerink Kon stallen- mocht U verhinderd zijn dan gaarne bericht- Nolthenius.' | 0 | 402 - |