Jaar | Beschrijving | Map nummer |
Document.nr. en toevoeging |
0 | 590. Overzicht leerlingen van Monnickendam, overgenomen uit Scheen.Leerlingen. | 0 | 590 - |
1994 | 591. Kritiek uit Het Financiele Dagblad van 31 december 1994 nalv de tentoonstelling in het Joods Historisch Museum 'De Groten van de Marge'.Interessant mbt de joodse identiteit van Monnickendam:'.......Ook de tentoonstelling 'De Groten van de Marge' bevindt zich op dit snijvlak van profilering en tegelijk relativering van de joodse cultuur in Nederland. Toegegeven, joodse kunstenaars hadden in Nederland een slechte start. Zij kregen tot de Burgelijke Gelijkstelling in 1796 geen kans om een academische kunstopleiding te volgen en zo te integreren in de Nederlandse algemene artistieke beroepspraktijk. De tentoonstelling begint dan ook met enkele voorbeelden van kunstenaars die niet de gebruikelijke kunstopleiding hadden genoten en die vrijwel uitsluitend opereerden binnen de joodse religieuze en vermogende milieus. Zo kent menigeen weliswaar Daniel Henriques de Castro ( 1806 - 1863) als de oprichter en naamgever van de eerste apotheek in Amsterdam (nog steeds gevestigd in de Muiderstraat) maar hij was ook een uitstekend glasgraveur. Van hem worden bokalen getoond, die hij vervaardigde voor de gemeente Amsterdam en voor de toenmalige voorzanger van de Portugees-joodse gemeente, Jacob Jesserun Cardozo. Na 1796, toen joden wel in staat werden gesteld een acaemische kunstopleiding te volgen, voegden zij zich in de heersende academische tradities. Het 19de-eeuwse werk van David Bles en Moritz Calisch past naadloos in de Frans georienteerde smaak van de hogere burgerij voor genre- en historiestukken. Hun joodse achtergrond is in hun werk mijns inziens op geen enkele manier terug te vinden. Eenzelfde discrepantie in (joodse) achergrond en (niet-joodse) kunst treedt op bij het overgrote deel van de kunstenaars dat hier direct op volgt. Jozef Israels (1824 - 1911) en Eduard Frankfort (1864 - 1920) zijn de meest uitgesproken voorbeelden van kunstenaars bij wie een eventuele joodse basis een rol zou kunnen hebben gespeeld in hun kunst, maar bij wie dat in de praktijk op een uitzondering na niet zichtbaar is geworden. Israels en Frankfort kregen een joodse opvoeding met de bedoeling dat zij later een religieuze functie in het joodse leven zouden vervullen, maar zij werden als kunstenaar bekend vanwege hun 'Haagse School'-thema’s als het landschap en het vissersleven. Daarnaast schilderden zij soms joodse (religieuze) taferelen, die nu in het Joods Historisch Museum te zien zijn. Van Frankfort wordt expliciet gesteld dat hij deze taferelen schilderde omdat hij zich bewust was van zijn joodse identiteit.Gangbaar.Het is echter de vraag of dit bij de meeste andere tentoongestelde kunstenaars op dezelfde manier het geval was. Zo schilderde Louis jacob Hartz (1869 - 1935) weliswaar scenes uit de joodse buurt in Amsterdam, maar hij lijkt dat alleen maar gedaan te hebben in de periode dat hij op het atelier verbleef van Meijer Jacob Israel de Haan. Hartz was een realist: hij schilderde wat hij om zich heen zag. In dat opzicht verschilde hij van geen enkele andere Nederlandse kunstenaar uit die tijd. Kortom, het feit op zich dat joodse kunstenaars wel eens joodse taferelen schilderden, hoeft in princiope niet te duiden op een overtuigd joods-religieus of cultureel besef. Wanneer immers een Nederlandse schilder een Nederlands interieur schildert, wordt daaraan toch ook niet meteen de conclusie verbonden dat deze overtuigd christen is?'Joodse identiteithuiselijk leven. | 0 | 591 - |
0 | 592. Visitekaartje van Martin Monnickendam | 0 | 592 - |
0 | *593. Vistekaartje van de Illustrissimus Senatus Studiosorum Amstelodamensium met tekst op de achterkant: 'Verzoeke den heer Monnickendam ter wille te zijn' Handtekening en ISSA assesor IIWaarschijnlijk gebruikt bij het maken van de vaandels van 'De optocht der Professoren'.32 - 04 - AMST. | 0 | 593 - |
1937 | *594. Goudstikker:Algemeen Weldadigheidsfeest Weenen aan de Vecht, 1937 ( 17 juni 1937)Buitenhuis Oostermeer, Ouderkerk aan de Amstel, buitenhuis van de Goudstikkers'Oude Kunst' tentoonstelling van antiquairs in het Rijksmuseum in 1929 is door J. Goudstikker georganiseerd. Monnickendam maakte daar een affiche voor.T.a.p. 210 '....en andere moderne kunstenaars van wie hij werk 'buiten inventaris' had aangekocht omdat hij in hun kracht geloofde: Jan Sluijters, G.H. Breitner, Kees van Dongen, James Ensor, I.H.J.Th. Fatin Latour, Anton Mauve, Toon Kelder en anderen.'Goudstikker kocht van Boendermaker diverse werken (Alle zes?), waaronder Ecole des Arts, De Optocht en Entr’acte?Goudstikker specialiste: Charlotte Wiethoff Aerdenhout.Adres opzoeken.KunsthandelRoof:Familie Esso werd opgepakt in Duitsland t.ap. 243Friedrich en Louise Gutmann werden gedeporteerd, Friedrich overleed in Auschwitz en Louise werd doodgeslagen in een kamp bij Theresienstad.Heeft Monnickendam hen geportretteerd?Leven op stand'Een statistisch onderzoek van het Amsterdamse CBS uit 1923 laat zien dat leden van de hoogste inkomensgroep ( meer dan f 7500,- per jaar ) gemiddeld 8,9 % van hun inkomen aan huispersoneel uitgeven- maar die hebben zeker drie of meer personen in dienst, en bovendien zijn hier ook de overige personeelskosten (vooral voedsel) bij gerekend. Wie in 1923 tussen de f 3600,- en f 5000,- verdient, geeft daarvan 3,7 procent uit aan personeel.' | 0 | 594 - |
1904 | *595. De Feestmarkt van vrijdag 5 februari 1904. Krant voor het Paleis voor Volksvlijt?Met afbeelding van Martin Monnickendam: portret van Jhr Mr C.J. den Tex04 - 11 - P | 0 | 595 - |
1904 | *596. De Feestmarkt van zaterdag 6 februari 1904. Krant voor het Paleis voor Volksvlijt?Met afbeelding van Martin Monnickendam: portret van Eduard Cuypers.04 - 14 - P | 0 | 596 - |
1999 | *597. Brief van mevrouw Marty Bax van 13 oktober 1999 mbt het lidmaatschap van Monnickendam van een loge van de Theosofen. Lid van 9 februari 1892 tot 1 mei 1906. Was hij gelijk lid met Ida Elisabeth Rijss? en zegde hij het lidmaatschap op voor zijn huwelijk? (RJC).Vermeld wordt dat hij te Haarlem (?) en Amsterdam woonde.Vermeld wordt dat mevrouw M. directrice van de Industrieschool was van 22 augustus 1898 af.Vermeld wordt dat Monnickendam van 1895 - 1897 in Parijs en Brugge was. Leerlingen: B. Groeneveld (amateurschilder - kaashandelaar) en A.J. Korteweg.Leerlingen1892189518971906Mevrouw Monnickendam -IndustrieschoolTheosofen. | 0 | 597 - |
1907 | Briefkaart van Monnickendam aan G. W. Knap uit Parijs, datum? Gelet op stempels wellicht 1907. Voorkant Entree du Petit Palais Paris.'Mons. G. W. Knap Artiste peintre Sarphatipark 42 Amsterdam. Beste Knap Hier is het de ware stad voor jou. Er is in jou iets van den geboren boulevardier van de parijzenaars die op de boulevards opstaat, er leeft en er naar bed gaat (als hij naar bed gaat !!!!). Met vele groeten Monnickendam. (In ander handschrift) Beste groeten J. Monnickendam'1907. Monnickendam en broer Jacques samen in Parijs.Jacques.Tijdgenoten | 0 | 598 - 1 |
1907 | Briefkaart van Monnickendam aan G.W. Knap van 15 augustus 1922. Voorkant: Rothenburg Petrus mit dem Augenglas in der St Jakobskirche (Hochaltar).'Herrn G. Knap Kunstschilder Sarphatipark 42 (het nummer 42 is met rood toegevoegd, waarschijnlijk door de post) Ceintuurbaan Amsterdam Holland.Beste Knap Mevrouw en Josientje. Hier zie je de heilige St Jacobus met de schelp, beschermer van de oude rijksstad Rotheburg. Het schelpmotief vindt je hier dan ook vaak toegepast. Alle mogelijke soorten wijn doen mij niets, noch aan mijn been noch aan mijn porte-monnaie. Het gaat hier alles tegen schildersprijs. De oplossing van het noodlijdend b. (eeldend) kunstenaarsvraagstuk. Monnickendam.'Rothenburg 1922Tijdgenoten | 0 | 598 - 2 |
1907 | Briefkaart van Alice Monnickendam aan Josine Knap van 28 juni 1909Voorkant: Blaricum (Gooi) Pannekoekenbakker'de Jongejuffrouw Josine Knap Sarphatipark 42 Amsterdam.U allen hartelijk dank voor de gelukwenschen! Waarschijnlijk kom ik Maandag a.s. weer in Stad en hoop U spoedig te zien. Wij maken het best. Wenschen hetzelfde van U drieen. Heel veel groeten Alice en Roosje'1909Tijdgenoten | 0 | 598 - 3 |
1907 | Briefkaart van Monnickendam aan Knap van 11 oktober 1906. (huwelijksreis Monnickendam?)Voorkant: Stockholm' Den Weled Heer G.W. Knap Kunstschilder Sarphatipark 42 AmsterdamBeste Knap. Wat zeg je van deze Nieuwmarkt? Vele groeten ook van mijn vrouw aan jouw vrouw en Josientje: we komen begin andere week terug. Je vriend M. Monnickendam.'1906 Reis naar ZwedenTijdgenoten | 0 | 598 - 4 |
1907 | Briefkaart van Jacques Monnickendam aan Knap.Voorkant: Groeten uit Leende.'Signore Knap G.W. Pittore Ferma in posta Venetia ItaliaAmsterdam 31 Juli 1911Geachte Heer KnapKaart in dank ontvangen. Wensch U verder veel genoegen. Venetie zeker heel iets anders als dorpje zoo echt Hollandsch hier op dezen achterkant. Verbazend heet nog steeds: de oude Oscar Carre is gisteren gestorven. Hier alles wel Met groeten J Monnickendam Kalverstraat 52'1911Jacques met adres Kalverstraat 52Jacques en Knap waren dus ook bevriendTijdgenoten | 0 | 598 - 5 |
1907 | Briefkaart van Jacques Monnickendam aan Knap. OngedateerdVoorkant: 14590 Interlaken' Mons G. Knap Sarphatipark 42 AmsterdamJ. Monnickendam'Jacques MonnickendamTijdgenoten | 0 | 598 - 6 |
1910 | Briefkaart van Jacques Monnickendam aan Knap van 14 oktober 1910Voorkant: Interieur de la Section Britannique Exposition de Bruxelles, 1910' Mon G. Knap Sarphatipark 42 Amsterdam J. Monnickendam'1910Jacques MonnickendamTijdgenotenh. Briefkaart van Jacques Monnickendam aan Knap. Zonder datumVoorkant: Ragaz (521 m) Rheinpromenade ' Mons G. Knap peintre Amsterdam Sarphatipark 42 J. Monnickendam'Jacques Monnickendam | 0 | 598 - 7 |
1996 | 599. Restauratie verslag van Hetty van Eeghen - de Laaf te Haarlem, met betrekking tot: Ecole des Arts et Metiers' 08 - 11 - INT, december 1996. | 0 | 599 - |
1996 | 600. Restauratie verslag van Hetty van Eeghen - de Laaf te Haarlem, met betrekking tot: 'De Verjaardag' 08 - 12 - INT, december 1996. | 0 | 600 - |
1998 | 601. Restauratie verslag van Hetty van Eeghen - de Laaf te Haarlem, met betrekking tot: 'Stilleven met Papegaai' 16 - 01 - STILL, juni 1998. | 0 | 601 - |
1997 | 602. Restauratie verslag van Hetty van Eeghen - de Laaf te Haarlem, met betrekking tot: 'In Biedermeier Costuum' 16 - 21 - P, april 1997. | 0 | 602 - |
1998 | 603. Restauratie verslag van Hetty van Eeghen - de Laaf te Haarlem, met betrekking tot: 'De Rode Loper', 20 - 07 - INT, juni 1998. | 0 | 603 - |
1998 | 604. Restauratie verslag van Hetty van Eeghen - de Laaf te Haarlem, met betrekking tot: 'De ontvangst van de Lord Mayor', 29 - 07 - AMST, augustus1998. | 0 | 604 - |
1994 | 605. Restauratie verslag van Hetty van Eeghen - de Laaf te Haarlem, met betrekking tot: 'San Marcoplein' , 33 - 09- IT, juni 1994. | 0 | 605 - |
1996 | 606. Restauratie verslag van Philip Lurz te Amsterdam, met betrekking tot: 'Boeren te Stroe', 22 - 11 - V, juni 1996. | 0 | 606 - |
1999 | *607. Gesprek met mevrouw A.J. Wiesebron - de Vries op 17 november 1999. Mevrouw W. is op 8-jarige leeftijd geschilderd door Monnickendam. Zij herinnert zich de trap naar het atelier met de muren volgehangen met werk van de schilder. In het atelier zat zij op een soort verhoging met een groene achterwand en keek uit op 'Adam en Eva'. Zij herinnert zich de schilder als een vriendelijke man met een diepe stem. Haar moeder ging altijd mee en las dan voor. Monnickendam kwam vaak bij hen thuis langs en schaakte dan met haar vader, de heer C.M. de Vries (c0mmissionair in effecten). M. kwam altijd alleen: zijn vrouw had het te druk met het restaureren van tapijten. Woonde in de Nicolaas Maessstraat 40, later nummer 36. Mevrouw W. is zelf op de academie geweest.28 - 44 - P. | 0 | 607 - |
1934 | *608. Dankkaart van 1934 voor de heer en mevrouw Bierman, Holendrechtstraat 8 Amsterdam. Zat in envelop achter het schilderij' Staande vrouw bij terrastafel'. 20 - 74 - DIV.De heer Martinus Bierman (informatie van de heer Boxem uit Franeker, december 1999, die het werk erfde van zijn tante, mevrouw Bierman), was gehuwd met Netty Oskam en zou enige tijd bij Houthakker gewerkt hebben.Houthakker. | 0 | 608 - |