Jaar | Beschrijving | Map nummer |
Document.nr. en toevoeging |
1924 | Brief van Ko van Dijk van 23 februari 1924 met verontschuldigingen dat hij niet 'hedenmiddag' op de opening van de eere tentoonstelling kon komen.Tijdgenoten. | 7 | 285 - 1 |
1924 | Telegram van Smidt van Gelder (lid van het Eere Comite) van 23 februari 1924 waarin deze zich verontschuldigt dat hij niet op de opening kan komen. | 7 | 285 - 1 a |
1924 | Telegram van Smidt van Gelder (lid van het Eere Comite) van 23 februari 1924 waarin deze zich verontschuldigt dat hij niet op de opening kan komen. | 7 | 285 - 1 b |
1924 | Brief van Ko van Dijk van 23 februari 1924 met verontschuldigingen dat hij niet 'hedenmiddag' op de opening van de eere tentoonstelling kon komen.Tijdgenoten. | 7 | 285 - 2 |
1924 | Brief van J. van Essen van 25 april 1924, waarin deze hem dankt voor het welslagen van het huldigingsfeest voor Plasschaert.Tijdgenoten. | 7 | 286 - 1 |
1924 | Brief van H.J. Haverman gedateerd 10 februari 1924, Kunstschilder met wat 'roddeltjes'.Tijdgenoten. | 7 | 286 - 2 a |
1924 | Brief van H.J. Haverman gedateerd 10 februari 1924, Kunstschilder met wat 'roddeltjes'.Tijdgenoten. | 7 | 286 - 2 b |
1924 | Brief van H.J. Haverman gedateerd 10 februari 1924, Kunstschilder met wat 'roddeltjes'.Tijdgenoten. | 7 | 286 - 2 c |
1924 | Brief van 3 mei 1924 van de heer B. (?) Moor met het verzoek om langs te komen tezamen met zijn echtgenoot om een getekende kop van Jacob van Lennep te komen bekijken. | 7 | 286 - 3 a |
1924 | Brief van 3 mei 1924 van de heer B. (?) Moor met het verzoek om langs te komen tezamen met zijn echtgenoot om een getekende kop van Jacob van Lennep te komen bekijken. | 7 | 286 - 3 b |
1924 | Verhuiskaart, origineel. (niet aangetroffen, w) | 7 | 286 - 4 |
1924 | Brief van mevrouw L. Asscher-Duizend van 21 oktober 1924, waarin deze hem bedankt voor het buitengewone geschenk: '稚 Is zoo mooi! 't Spreekt zoo tot je! Zijn oogen, z地 neusje, z地 mondje, z地 hals, de haren met 't kapje. De liefde waarmee alles gedaan is! De benaming! | 7 | 286 - 5 a |
1924 | Brief van mevrouw L. Asscher-Duizend van 21 oktober 1924, waarin deze hem bedankt voor het buitengewone geschenk: '稚 Is zoo mooi! 't Spreekt zoo tot je! Zijn oogen, z地 neusje, z地 mondje, z地 hals, de haren met 't kapje. De liefde waarmee alles gedaan is! De benaming! | 7 | 286 - 5 b |
1924 | Brief van 11 juli 1924 van Jacques Goudstikker, waarin deze Monnickendam bedankt ('Zeer geachte mevrouw Monnickendam en Martijn') voor 'uwe even gevoelige als fijne attentie', welke terugslaat op een droeve gebeurtenis in januari. Niet duidelijk of het een tekening is.Kunsthandel. | 7 | 287 - |
1924 | Brief van de Vereeniging 'St. Lucas' van 8 december 1924 met de mededeling dat de inzending 'adoratie' (nummer 185) voor f 100,-- verkocht is. 'Het bod van f 65,-- op bovengenoemd kunstwerk is natuurlijk hier mede vervallen.' Zie tentoonstelling SM van 15 november - 15 december.Prijzen. | 7 | 288 - |
1935 | Ongedateerde uitnodiging voor de Kerst-tentoonstelling van 14 december tot en met 24 december van Kunstzaal W.J.G Meurs, Keizersgracht 578 voor Pottenbakkerskunst, Batikwerk, Hedebowerk ( A. Monnickendam-Mouzin ) en weeg- en gobelinwerk ( door Ruth Monnickendam). | 7 | 289 - 1 |
1935 | Uitnodiging voor de St. Nicolaas-Kersttentoonstelling van Kunsthandel W.J.G. van Meurs te houden van 29 november tot en met 21 december 1935. met kantkloswerk en HEDEBO-werk van mevrouw A. Monnickendam-Mouzin. | 7 | 289 - 2 |
1911 | Brief van 24 mei 1911 van het bestuur van de 'Rotterdamsche Kunstkring' met het verzoek aan mevrouw Monnickendam om mee te doen aan een tentoonstelling van 'nieuw oorspronkelijk Nederlandsch kunstnaald- en weefwerk' met het verzoek om weefwerk in te zenden. | 7 | 289 - 3 a |
1911 | Brief van 24 mei 1911 van het bestuur van de 'Rotterdamsche Kunstkring' met het verzoek aan mevrouw Monnickendam om mee te doen aan een tentoonstelling van 'nieuw oorspronkelijk Nederlandsch kunstnaald- en weefwerk' met het verzoek om weefwerk in te zenden. | 7 | 289 - 3 b |
1935 | Brief van 30 juli (maar zonder jaar) van 'De Vrouw en Haar Huis', van mevrouw Elis.M. Rogge met het verzoek om een foto te maken van weefwerk van mevrouw Monnickendam. | 7 | 289 - 4 a |
1935 | Brief van 30 juli (maar zonder jaar) van 'De Vrouw en Haar Huis', van mevrouw Elis.M. Rogge met het verzoek om een foto te maken van weefwerk van mevrouw Monnickendam. | 7 | 289 - 4 b |
1908 | Briefkaart van Karel Azijnman van 1908, waarin hij voor mevrouw Monnickendam een boom (voor Israel?, gelet op de hebreeuwse tekens) heeft gekocht. | 7 | 289 - 5 a |
1908 | Briefkaart van Karel Azijnman van 1908, waarin hij voor mevrouw Monnickendam een boom (voor Israel?, gelet op de hebreeuwse tekens) heeft gekocht. | 7 | 289 - 5 b |
1935 | Brief van 4 juli 1935 van de heer Lissone (Zijlweg 164 te Haarlem), waarin deze lovend over de ontvangst bij Monnickendam thuis schrijft: ' Overal zagen wij kunst, zonnige kunst, menschen, menigten,, aan de wanden, waren in den schouwburg, in Parijs, op het Markusplein, op de Pizza del Campo in Sienna, in den foyer van de opera te Parijs, in Hyde Park, in oud Dordt- waar waren wij niet!- een museum had ons niet meer kunnen boeien. Het was iets voor de pen van Honore de Balzac. Uw heele huis was iets uit een romantischer sfeer en iemand van de opmerkingsgave van Lodewijk van Deijssel zou dit beter op papier kunnen brengen. Door Uw rijk en begaafd penseel verplaatsen wij ons in een tijd, waarvan wij door een catastrophe voor altoos gescheiden zijn, den wereld-oorlog...' Hij verwijst naar een opstel van Lodewijk van Deijssel die in 1894 Alma Tadema bezocht. En vertelt verder over Rome, Toscane (het echte Italie) en Florence. | 7 | 290 - 1 a |
1935 | Brief van 4 juli 1935 van de heer Lissone (Zijlweg 164 te Haarlem), waarin deze lovend over de ontvangst bij Monnickendam thuis schrijft: ' Overal zagen wij kunst, zonnige kunst, menschen, menigten,, aan de wanden, waren in den schouwburg, in Parijs, op het Markusplein, op de Pizza del Campo in Sienna, in den foyer van de opera te Parijs, in Hyde Park, in oud Dordt- waar waren wij niet!- een museum had ons niet meer kunnen boeien. Het was iets voor de pen van Honore de Balzac. Uw heele huis was iets uit een romantischer sfeer en iemand van de opmerkingsgave van Lodewijk van Deijssel zou dit beter op papier kunnen brengen. Door Uw rijk en begaafd penseel verplaatsen wij ons in een tijd, waarvan wij door een catastrophe voor altoos gescheiden zijn, den wereld-oorlog...' Hij verwijst naar een opstel van Lodewijk van Deijssel die in 1894 Alma Tadema bezocht. En vertelt verder over Rome, Toscane (het echte Italie) en Florence. | 7 | 290 - 1 b |